Írj programot, amely kér a felhasználótól két számot, és kiírja az összegüket! Méghozzá pontosan ebben a formában:
a = 30 a számot a felhasználó adja meg
b = 12
A válasz: 42.
Oldd meg a feladatot kétféleképpen:
- Állítsd elő sztringek összefűzésével és konverzióval a kiírandó szöveget!
- Alkalmazd a sztringek formázási lehetőségeit, az előadáson tanult módon!
A listák .reverse()
függvénye megfordítja a listát, amelyre meghívják:
szamok = [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10]
szamok.reverse()
print(szamok)
[10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1]
Készíts listákat megfordító algoritmusokat, amelyek a következőképpen működnek:
- Adott egy lista az
eredeti
nevű változóban. Járd be ezt visszafelé (végétől az elejéig), és fűzd hozzá aforditott
nevű listához a benne tárolt adatokat! - Adott egy újabb lista az
eredeti
nevű változóban. Minden végéről kivett elemet fűzz hozzá egy új lista végéhez! - Fordítsd meg a listát helyben! Cseréld meg az első és az utolsó, a második és az utolsó előtti, ... elemét!
Adott egy számokból álló lista. A programodnak azt kell eldöntenie, hogy a számok növekvő sorozatot alkotnak-e (rendezett-e a lista), és ezt kiírni a kimenetre!
Melyik programozási tételt kell ehhez használnod? Mit jelent az elempárokra nézve, hogy rendezett a lista? Mikor mondhatod azt, hogy nem alkotnak növekvő sorozatot?
Hozz létre tíz elemű listát, amin tesztelsz! Próbáld ki a programod olyan bemenetekre is, ahol a rendezettség a) több helyen elromlik, b) egy helyen romlik el, c) az elején van a hiba, d) a végén van a hiba!
Adott az alábbi lista:
lista = [-25, 12, -54, 8, 77, 98, -29, 35, 3, 71]
Írj ciklust, amely meghatározza, melyik a legnagyobb szám a listában, és írd ki ezt a számot! (Melyik elemeket kell a ciklusnak vizsgálnia? Vigyázat: nem kell az összeset! Ha a listának csak egyetlen eleme van, az egyben maximum is.)
Módosítsd úgy a programot, hogy a ciklusba belépés előtt, és a ciklustörzs végén is kiírod mindig az épp megvizsgált elemet, és a maximum változó értékét! Vizsgáld meg az eredményt, figyeld meg, a maximum változó hogyan változik!
Írj programot, amely tartalmaz egy tíz elemű listát, az általad megadott kezdeti értékekkel inicializálva! (Tehát nem kell a programnak egyesével beolvasnia azokat a billentyűzetről.) Figyelj arra, hogy az elemek különbözőek legyenek, ez most fontos lesz. Írd ki ezt a listát!
A lista: 25 69 54 8 77 6 29 10 3 98
Írd át úgy a programot, hogy megjelenjen a listaelemek előtt a listaindex is!
A lista: [0]=25 [1]=69 [2]=54 [3]=8 [4]=77 [5]=6 [6]=29 [7]=10 [8]=3 [9]=98
Írj programrészt, amely megmondja, melyik a legkisebb szám a listából! Írd ki ezt a számot! (Próbáld ki a programod úgy is, hogy a legkisebb szám a lista legelején és legvégén van!)
A lista: [0]=25 [1]=69 [2]=54 [3]=8 [4]=77 [5]=6 [6]=29 [7]=10 [8]=3 [9]=98 A legkisebb szám: 3
Alakítsd át a minimumkeresést úgy, hogy ne csak a legkisebb szám értékét, hanem annak helyét, azaz listabeli indexét is meg tudd mondani! Ehhez szükséged lesz egy minhely változóra, amely azt fogja megjegyezni, hányadik indexen volt a legkisebb szám.
Az igazán jó megoldás az, ha továbbra is egy ciklusod lesz, amelyik ezt a keresést végzi. Tehát nem úgy kell működnie, hogy előbb megjegyzi a legkisebb számot (3), utána pedig újból végigszalad a listán, hogy rájöjjön, hol is volt az (8-as hely). A helyet már a keresés közben is meg lehet jegyezni. A futási eredmény legyen ilyen:
A lista: [0]=25 [1]=69 [2]=54 [3]=8 [4]=77 [5]=6 [6]=29 [7]=10 [8]=3 [9]=98 A legkisebb szám: 3 A legkisebb indexe: 8
Végül pedig írd úgy ki a listát, hogy a legkisebb elem mellé egy jelölést teszel:
Jelölve: 25 69 54 8 77 6 29 10 3[MIN] 98
Adott egy valós számokat tartalmazó lista, benne vegyesen mindenféle előjelű számokkal.
szamok = [2.5, -69, 5.4, -8, -7.7, 6, 2.9, -10, -3, 9.8]
Írj egy olyan programot, amelyik kilistázza a számokat az elemek indexeivel! (Emlékezz vissza, ezt a feladatot egyszer már megoldottad laboron.) Valahogy így:
Összesen 10 szám van. [0] = 2.5 [1] = -69 [2] = 5.4 [3] = -8 ...
A következő lépés kigyűjteni egy másik listába a negatív listaelemek indexeit. Hozd létre ezt a másik listát, töltsd fel az indexekkel, majd legvégül – ha már kész vagy a lista megépítésével – írd ki ezeket is!
Ebből 5 szám negatív. Indexeik: 1 3 4 7 8
Ha ez is megvan, egy olyan programrészt kell írnod, amelyik az indexek ismeretében kiírja, hogy mik voltak a negatív számok. Fontos, hogy ne keresd meg újra a negatív számokat! Elvégre is, ha az indexeik megvannak, abból már lehet tudni, melyek voltak azok. A végeredmény ilyen formátumú legyen:
Ebből 5 szám negatív. 1. [1] = -69 2. [3] = -8 3. [4] = -7.7 ...
Rajzolj ábrát, amely a listákat, az elemekben tárolt számokat, és az azok közötti összefüggéseket ábrázolja!
Traffipax méri az autópályán az autók sebességét (0–199 km/h). A forgalom elemzése céljából statisztikát szeretnénk készíteni, milyen sebességgel közlekednek az elhaladó autók, 10 km/h bontásban.
Olvasd be a programban üres sorig az autók sebességét, majd írd ki a megadott formátumban a statisztikát! Ügyelj arra, hogy fix méretű tárolóval oldd meg a feladatot, ne jegyezze meg a program a teljes bemeneti adatsort!
Bemenet:
125 97 149 128 117 ...
Kimenet:
km/h autó 0-9 0 10-19 3 ... 120-129 12 130-139 7
Szeretnénk megvizsgálni a szavakban előforduló betűk gyakoriságát egy programmal.
A program egy angol nyelvű szöveget kap. A szöveg eleve csupa nagybetűkből áll: „TO BE OR NOT TO BE: THAT IS THE QUESTION.” Ehhez kell statisztikát készíteni, hogy melyik betű hányszor fordult elő a szövegben, és az az összes betű hány százalékát adja. A kimenet legyen ehhez hasonló:
A: 1 db, 3.33% B: 2 db, 6.67% E: 4 db, 13.33% ...
Ha valamelyik betű nem szerepelt a szövegben, az ne jelenjen meg a statisztikában se! A nem betű karaktereket figyelmen kívül kell hagyni.
Milyen adatszerkezet kell az adatok tárolásához? Rajzold le a program megírása előtt!
Tipp – adatszerkezet
Ez nagyon hasonló az előadáson szereplő válogatós feladatokhoz. Az A
betűhöz tartozik majd az első számláló,
a B
betűhöz a második, és így tovább. Összesen 26 betű van az angol ábécében.
Tipp – karakterek
Emlékezz vissza: az ord()
függvénnyel tudod lekérdezni egy
karakter kódját, a chr()
függvénnyel pedig egy betűt tudsz meghatározni, ha a karakterkódot ismered. Például
ord('A')
értéke 65
, és chr(65)
értéke 'A'
. Akár ciklust is tudsz csinálni,
végig az ábécén, ha az A
kódjától a Z
kódjáig haladsz. Az angol ábécében hosszát is ki tudod számolni,
ha karakterkódokat kivonsz egymásból.