Statisztika a számokról (részletes mintamegoldással)
1: 5 db 2: 3 db 3: 4 db ...
Írj programot, amelyik a szabványos bemenetről olvas számokat, ameddig üres sort nem kap. Számold meg benne, hogy a beírt számok közül, amelyek 1 és 10 között vannak, melyik hányszor szerepelt! Írd ki ezt a szabványos kimenetre az oldalt látható formában!
Figyelj arra, hogy ezt egy fix méretű listával meg kell tudnod oldani. Vagyis bármilyen sok számot ad is meg a felhasználó, a megépített adatszerkezeted nem nőhet azzal együtt; nem kell eltárolnod a beolvasott adatokat.
Megoldás
A megoldáshoz vezető ötletek
- Biztosan kell egy ciklus, amelyik a számokat olvassa be.
- Minden pontszámhoz tartozik egy számláló, amit növelni kell akkor, ha hozzá tartozó számot látunk.
- A számlálók és a beolvasott számok között egy megfeleltetést kell létrehozni: melyik számhoz melyik számláló tartozik.
Szám | Számláló | Érték |
---|---|---|
1 | t[0] | 5 db |
2 | t[1] | 3 db |
3 | t[2] | 4 db |
x | t[x-1] | ... |
A sok számlálóhoz létrehozhatunk egy listát. Mivel tízféle szám van, azokhoz tíz számláló kell tartozzon, a lista elemszáma is tíz lesz. A megszámolandó számok egész számok, ezért könnyű egy szám–listaelem hozzárendelést kitalálni: egy adott számhoz pont az annyiadik elemet használjuk, amennyi a szám értéke. Mivel a beérkező számok az 1…10 tartományban vannak, a lista viszont 0…9 tartományban indexelődik, ezért az indexeléshez mindig a szám−1 értéket használjuk. (Hogy mindenhol ugyanilyen legyen az indexelés, és jobban érthető legyen a program, a számlálók nullázása és a kiírás is ezt az elvet követi a lenti programban.) A kialakuló adatszerkezet a táblázatban látható.
Lényegében a számlálás tételét kell megvalósítani, két különbséggel: 1) nem egy számláló lesz, hanem sok, 2) a számlálás feltétel nélküli.
db = [0] * 10
print("Számok 1 és 10 között, üres sor = vége: ")
sor = input()
while sor != "":
szam = int(sor)
db[szam - 1] += 1
sor = input()
szam = 1
while szam <= 10:
print("{}: {} db".format(szam, db[szam - 1]))
szam += 1
Kódtörő I.
Bölcsész haverod, aki az angol nyelvvel foglalkozik, szeretné megvizsgálni a szavakban előforduló betűk gyakoriságát. Ezért megkér téged, hogy írj egy programot, amely a szabványos bemenetén egy angol nyelvű szöveget fogad. A szöveg eleve nagybetűsítve van: „TO BE OR NOT TO BE: THAT IS THE QUESTION.” A programod feladata egy statisztikát készíteni, amelyben az szerepel, hogy melyik betű hányszor fordult elő a szövegben, és az összes betű hány százalékát adja. A kimenete ilyen:
A: 19 db, 5.0%
B: 7 db, 1.8%
Ha valamelyik betű nem szerepelt a szövegben, az ne jelenjen meg a statisztikában se! A nem betű karaktereket figyelmen kívül kell hagyni.
Kódtörő II.
Kódtörő haverod nagyon ért a titkosítások visszafejtéséhez, a programozással viszont hadilábon áll. Szerzett egy számjegyekből álló titkos kódot:
1238971125432563125555535555665554325671231321555253555
Megfigyelte, hogy ebben nem egyforma a jegyek gyakorisága. Megkért téged, hogy írj egy programot, amely a szabványos bemenetén fogadja ezt a szöveget, és megmondja, hogy melyik az a számjegy, amely a legtöbbször szerepelt, és azt is, hogy hány % a gyakorisága! A fenti bemenetre ez az 5-ös számjegy, 40%-kal. Ha bemeneten számjegyen kívül más karakter is szerepel, azt figyelmen kívül kell hagyni.
ZH statisztika I.
Egy oktató statisztikát szeretne készíteni a megíratott ZH-k sikerességéről. A ZH-n 4 csoport volt (A…D). Mindegyikben három feladat, ezek pontszáma egész szám, egyenként maximum 10 pont, így a ZH-k maximum 30 pontosak lehetnek. A ZH akkor sikeres, ha a feladatok külön-külön legalább 2 pontosak, és a ZH legalább 12 pontos.
Írj programot, mely a szabványos bemenetéről olvassa be soronként egy ZH betűjelét és 3-3 pontszámát, és a szabványos kimenetre írja ki az egyes sorokra, hogy hány embernek sikerült. A beolvasott adatsor végét üres sor zárja.
Példa bemenet:
A 1 10 7 C 3 3 5 B 10 10 9
Példa kimenet:
A 0 B 1 C 0 D 0
ZH statisztika II.
Egy oktató statisztikát szeretne készíteni a megírt ZH-król. A ZH-ban három feladat van, ezek pontszáma nemnegatív egész szám, egyenként max. 10 pont, így az egész max. 30 pontos lehet.
Írj programot, mely a szabványos bemenetéről olvassa be soronként a ZH-k pontszámait. Az adatsort üres sor zárja. Írja ki ezután a szabványos kimenetre, hány 0 pontos, hány 1 pontos, … és hány 30 pontos megoldás lett. Ha adott pontszámú dolgozat nem született, a sort ne írja ki.
Példa bemenet:
8 10 7 4 3 5 10 10 9 10 9 10
Példa kimenet:
12 pontos: 1 db 25 pontos: 1 db 29 pontos: 2 db
Múzeum I.
Egy múzeumban kíváncsiak arra, a hét mely napján van a legtöbb látogató. Ehhez több hét adatait feldolgozzák.
Írj programot, mely a szabványos bemenetén fogadja a múzeum napi látogatási adatait úgy, hogy soronként a hét napjának sorszámát kapjuk 0-6 között, majd szóközzel elválasztva a látogatók számát. Az adatok rendezetlenül érkeznek, adott sorszámú naphoz több bejegyzés is tartozhat. A bemenet végét üres sor jelzi.
Írja ki a program a szabványos kimenetre annak a napnak a sorszámát, mely a legtöbb látogatót jelenti. Feltételezzük, hogy egy ilyen nap van.
Példa bemenet:
1 7 2 3 6 33 5 44 4 4 6 55
Példa kimenet:
6
Múzeum II.
Egy múzeumban gazdasági okok miatt heti egy szünnapot szeretnének tartani, ezért keresik a hét azon napját, amikor a legkevesebb a látogató.
Írj programot, mely a szabványos bemenetén fogadja a múzeum napi látogatási adatait úgy, hogy soronként a hét napjának sorszámát kapjuk 1-7 között, majd szóközzel elválasztva a látogatók számát. Az adatok rendezetlenül érkeznek, adott sorszámú naphoz több bejegyzés is tartozhat. A bemenet végét üres sor jelzi.
Írja ki a program a szabványos kimenetre annak a napnak a sorszámát, amely a legkevesebb látogatót jelenti. Feltételezzük, hogy egy ilyen nap van.
Példa bemenet:
1 7 3 5 6 56 2 3 7 88 5 25 4 7 1 6 0 0
Példa kimenet:
2
Ülőhelyek
Egy 195 fős előadóba előadást szerveznek. A székek 13 sorban, összesen 15 oszlopban (téglalap) helyezkednek el. A székek számozása a (színpaddal szembeni) bal alsó sarokból kezdődik, jobbra növekszik, és a legfelső sorban vannak a legnagyobb számú székek.
A jegyirodában kétdimenziós listában tárolják a már kiadott foglalásokat. A foglalt helyeket a megfelelő székszámhoz írt
True
jelöli, False
a szabad hely. Készíts programot, mely az újonnan érkező vendégek számára a kívánt
számú, egymás melletti ülőhelyet kikalkulálja! Vigyázz a sorok szélére!
Tic-Tac-Toe
Készíts el egy 3x3-as listát általad megadott Tic-Tac-Toe játék állásának tárolására! A programod legyen képes a játékhelyzet kirajzolására a szöveges képernyőre és vizsgáld meg, hogy nyerésre áll-e valamelyik játékos vagy sem!
----- |O_X| ----- |_OO| ----- |X_X| -----Ebben az állásban pl. a soron következő játékos tud nyerni, akár X, akár O.
Lineáris algebra
Készíts n×m kétdimenziós listát mátrixok tárolására. Valósítsd meg az alapvető aritmetikai műveleteket, összeadás, szorzás stb. Ha már tanultál ilyen algoritmusokat, írd meg a négyzetes mátrix inverzét előállító kódot! (Vigyázz! A tankönyvi, adjungálton alapuló módszert ne használd, mert a számábrázolás pontatlansága miatt nem fog helyes eredményt adni, inkább keress kifejezetten numerikus módszereket!) A mátrixokat NEM ÍGY kell Pythonban használni, mert erre sokkal jobb könyvtárak vannak, ez csak a ciklusok és több dimenziós listák gyakorlására szolgáló feladat. Érdeklődők nézzenek utána a numpy-nak!
Szavak, mondatok, betűk
Írj programot a bemeneten érkező szöveg listák listájában történő tárolására! Az első dimenzió a mondatok, a második dimenzió a szavak legyen. A program ezután kérjen be három számot, mondat, szó, betű sorrendben, majd írja ki megfelelő mondat és szó meg adott betűjét. Pl. ebben a szövegben a 3. mondat 4. szavának 2. betűje az "é".
Fej vagy írás
Adott egy feladat: „dobjunk fel egy pénzt” a programban, és írjuk ki, hogy fej vagy írás lett. Ennek a feladatnak az alábbi megoldása helytelen:
if random.randint(0, 1) == 0:
print("fej")
if random.randint(0, 1) == 1:
print("írás")
A kipróbálás nélkül mondd meg: milyen hibás eredményt adhat ez a program, és milyen elvi hiba miatt? Ha megvan, próbáld ki, és végül javítsd ki a programot!
Megoldás
A .randint()
minden hívása egy új véletlenszámot ad. A fenti, hibás kódrészletben
a randint()
-et kétszer hívjuk meg, tehát tulajdonképpen mintha nem egy, hanem két pénzérmét
vizsgálnánk: ha az első fej, kiírjuk hogy fej, ha a második írás, kiírjuk, hogy írás. Így aztán az is
lehet, hogy mindkét szó kiíródik, de az is, hogy egyik sem. Javítva:
if random.randint(0, 1) == 0:
print("fej")
else:
print("írás")
Kő, papír, olló
Kő (k), papír (p), olló (o) vagy vége (v)? Szerinted: k Szerintem: k. Senki nem kap pontot. Szerinted: p Szerintem: k. p>k, ezt te vitted! Szerinted: v Te nyertél, 1>0 ponttal.
Írj programot, amelyik „kő, papír, olló” játékot játszik! A program először kérje el a
felhasználó tippjét (k
, p
, o
betűk, mint kő, papír, olló).
Ezután válasszon ő maga is egyet, és hasonlítsa a kettőt össze! A kő erősebb, mint az olló,
mert kicsorbítja. A papír erősebb, mint a kő, mert becsomagolja. Az olló erősebb, mint a papír,
mert elvágja. Ezek alapján a gép vagy a játékos kapjon egy pontot! Ha egyformát tippeltek, akkor
semelyikük nem kap. A v
beírása után írja ki a program, hogy ki nyert!
Tipp
A gépnek háromféle választása lehet. Érdemes ehhez a random.choice()
függvényt
használni egy listával, amiben a három választás van.